Perjuangan Menegakkan Islam...Marilah sama-sama kita melaksanakannya

February 11, 2009

Kuliah maghrib-Hadis 40


Penceramah: Ustaz Omar Jaafar,Bertempat di :Surau An-Najahiyah

Ustaz Omar Jaafar Telah memberikan keterangan mengenai hadis yang ke-35 berkaitan dengan bala yang ditimpakan disebabkan kesilapan dan kelalaian manusia ketika hidup di bumi Allah S.W.T ketika ini.Maksud huraian hadis diterangkan seperti dibawah

Hadis Ke-35: Lima Belas Maksiat Yang Menurunkan Bala

Ertinya:
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “ Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

  1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu. ( Ini bermaksud harta dan kekayaan yang di miliki oleh sesebuah negara hanya di rasai sesetengah pihak sahaja bukannya dirasai oleh seluruh rakyat negara tersebut.

  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan. ( Amanah yang diberikan tidak di laksanakan sepenuhnya oleh orang yang diberikan tanggungjawab untuk memegang amanah tersebut. Contohnya duit kutipan dari masjid, telah diambil dan di digunakan untuk kepentingan diri sahaja bukannya untuk keperluan masjid.)

  3. Zakat dijadikan hutang. ( Ini bermakna harta yang dimiliki oleh seseorang itu tidak di gunakan untuk membayar zakat dan zakat itu dianggap sebagai beban sedangkan wang zakat itu akan digunakan untuk membantu umat islam yang memerlukan.)

  4. Suami memperturutkan kehendak isteri. ( Suami hendaklah tegas dan tidak menuruti isteri khususnya berkaitan dengan hukum dan syariat islam. Suami tidak bleh menuruti isterinya yang bersikap tidak menutup aurat, tidak menunaikan solat dan sebagainya yang melanggar peraturan Allah S.W.T. Suami hendaklah tegas dalam mendidik dan membimbing isteri ke jalan Allah S.W.T).

  5. Anak derhaka terhadap ibunya. ( Apabila rasa hormat itu telah hilang dalam diri seseoarang yang bergelar anak kepada ibunya dengan perlakuan dan tingkah laku yang boleh mengecilkan hati ibunya itu.)

  6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya. ( Ini bermaksud anak tersebut lebih mementingkan kawan-kawannya daripada ibunya sendiri dengan tidak mengikuti segala nasihat ibunya tetapi menuruti perlakuan kawan-kawannya yang tidak elok.

  7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya. ( Ini juga seperti yang disebutkan dalam huraian ke-6 cuma perkara ini berlaku kepada ayahnya.)

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".

H.R Termizi

Keterangan

Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw. ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.



0 Komen Sahabat:

Template by:
Free Blog Templates